Intel® Rapid Storage Technology ile SSD cache

Laptop'ımı aldığım günden beri bir kere yeniden windows 10 yüklemesi yaptım. Zaten bütün ilginçlikler ondan sonra başladı.

Bilgisayarımın özellikleri:
Operating System: Windows 10 Home Single Language 64-bit
System Manufacturer: ASUSTeK COMPUTER INC.
System Model: K501UW
BIOS: K501UW.301
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-6500U CPU @ 2.50GHz (4 CPUs), ~2.6GHz
Memory: 12288MB RAM
DirectX Version: DirectX 12
Card name: Intel(R) HD Graphics 520
Card name: NVIDIA GeForce GTX 960M

Bilgisayarımda 1TB HDD ve 16 GB SSD cache de var. İlk yaptığım windows 10 yüklemesinde 16 GB SSD cache'i kendisi tanıyacak zannettim ve yaklaşık olarak 3-4 ay daha kullanmaya devam ettim. Bu 3-4 ay sürekli olarak HDD kullanımı ışığı yanarak geçti, o kadar çok zorlanıyordu ki HDD'nin sesi sessiz odada kulaklarımı tırmalar oldu.

Başta problem Windows 10 güncellemeleri diye düşündüm. Belki de HDD kaynak kullanımını arttıran bir güncelleme gelmişti. Badsector olmadığından çok emindim. Bu düşünce ışığında Windows 10 ürün anahtarımı ve C: sürücümü yedekleyip Windows 7 yüklemesi yaptım. Tabi ki USB driverlarının olmayacağı hiç aklıma gelmemişti. İlkel pcler gibi bütün işi dahili klavyemle yapıyordum. Driver bulmaya çalıştım ama malesef asus veya intelin bu konuda bir çalışması yoktu.

Tek çare yavaş Windows 10'uma geri dönmekteydi. Baştan Win10 yüklemesi yapıp C: sürücümün yedeğini geri yükledim. Daha önceden farkettiğim fakat o zaman daha çok gözüme batan şey "SSD neden ayrı bir disk olarak ve ayrılmamış bölüm olarak gözüküyor?". Bu soruna yanıt aramaya başladım. Türkçe forumlardan tek bir cevap dahi alamazken burada bana ipucu verdiler ve sorunun kalanını kendim hallettim :)

İşin özü SSD'yi MBR tablosunda partitionsuz olarak biçimlendirip anakartınızla uyumlu olan Intel® Rapid Storage Technology driverını indirip kurmakta. Benin bilgisayarımda 14.8.0.1042 sürümü sorunsuzdu. Kurulumun ardından dikkat edilmesi gereken nokta buradaki rehbere uydum fakat bilgisayarımı asıl hızlandıran şey Enchanced değil Maximized modu seçmek oldu. Açıklamasında da dediği gibi SSD'ye yazılan verileri HDD'ye anında kopyasını almak yerine belirli zaman aralıklarıyla yazıyor. Bunu görselleştirecek olursak kağıtlarla dolu kocaman bir arşivde olduğunuzu düşünün ama önünüzde tertemiz masada bu kayıtlara ulaşabilen bir bilgisayar var. Bu metaforda kağıt arşiv HDD bilgisayar ise SSD'yi temsil ediyor. Arşiv olmazsa bilgiler olmaz fakat bilgisayar (SSD) olmazsa hızlı erişim yapılmaz.

Yorumlar